El
Cremallera de Núria inaugurat l'any 1931 és un dels dos únics ferrocarrils amb
cremallera de la Península, juntament amb el de Montserrat. El cremallera uneix
la població de Ribes de Freser, on té enllaç amb els trens de la xarxa de via
ampla, amb Queralbs i la Vall de Núria, on s'hi poden practicar diverses
activitats de lleure i a l'hivern a més l'esquí, ja que l'estació es troba a
1.964 metres d'altitud. El tren és i sempre ha estat l'únic mitjà de transport
mecànic terrestre per arribar a la Vall, a través dels seus 12,5 km de línia
que passen per paisatges de gran bellesa. Des de novembre de 2008 la línia
disposa del túnel del Roc del Dui, de 1,3 km de longitud, per evitar un tram
geològicament inestable entre Queralbs i Núria.
Cronologia
1924:
L'empresa Ferrocarrils de Muntanya de Grans
Pendents (FMGP) realitza el projecte de construcció del
cremallera.
1926:
El projecte del cremallera és aprovat per Reial Ordre.
1928:
Comencen les obres de construcció.
1931:
Inauguració de la línia.
1981:
La Generalitat de Catalunya obté el
control de FMGP.
1985:
Arriben les nous automotors A5, A6, A7 i A8.
1986:
La línia del cremallera s'integra als Ferrocarrils de la Generalitat de
Catalunya.
2002: Arriben els nous automotors articulats Stadler.
2005:
S'inicien les obres de construcció del nou túnel de
Roc d'en Dui, per evitar una zona geològicament inestable.
2007:
Comença la reforma integral dels automotors A5, A6, A7 i A8.
2008:
Finalitzen les obres de construcció del túnel Roc del Dui.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada