dimarts, 19 de juny del 2012

El Cremallera de Núria


El Cremallera de Núria inaugurat l'any 1931 és un dels dos únics ferrocarrils amb cremallera de la Península, juntament amb el de Montserrat. El cremallera uneix la població de Ribes de Freser, on té enllaç amb els trens de la xarxa de via ampla, amb Queralbs i la Vall de Núria, on s'hi poden practicar diverses activitats de lleure i a l'hivern a més l'esquí, ja que l'estació es troba a 1.964 metres d'altitud. El tren és i sempre ha estat l'únic mitjà de transport mecànic terrestre per arribar a la Vall, a través dels seus 12,5 km de línia que passen per paisatges de gran bellesa. Des de novembre de 2008 la línia disposa del túnel del Roc del Dui, de 1,3 km de longitud, per evitar un tram geològicament inestable entre Queralbs i Núria.

Cronologia

1924: L'empresa Ferrocarrils de Muntanya de Grans Pendents (FMGP) realitza el projecte de construcció del cremallera.
1926: El projecte del cremallera és aprovat per Reial Ordre.
1928: Comencen les obres de construcció.
1931: Inauguració de la línia.
1981: La Generalitat de Catalunya obté el control de FMGP.
1985: Arriben les nous automotors A5, A6, A7 i A8.
1986: La línia del cremallera s'integra als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
2002: Arriben els nous automotors articulats Stadler.
2005: S'inicien les obres de construcció del nou túnel de Roc d'en Dui, per evitar una zona geològicament inestable.
2007: Comença la reforma integral dels automotors A5, A6, A7 i A8.
2008: Finalitzen les obres de construcció del túnel Roc del Dui.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada